Saturday, August 22, 2009

KetIbaan RAmaDhaN al-MuBaraK Yg diNanti-NaNti

sudah agk lama bagi aku yg tidak men'post'kan pape dlm blog ku ini, Maklumlah, agk bz dgn kerja2 plus quiz and assgnment. Pasni,test yg mnakutkan pulak akn mnnti..Huhu..papepun, kita hnya mmpu hdpi nya dgn tabah. pejam celik, kita dh mmasuki bulan yg paling mulia, ramadhan al-mubarak.Bila sbut saje bulan ramadhan, teringat time kecik2 and muda2 dulu...huhu..mmg best pd wktu itu. Andai masa dpt dpthkn balik...manusia pasti akn bsyukur........

Mase kcik2 dulu, masuk je bulan puase msti tbygkn keletihan mnggu wktu bukak puase, sesuatu yg mama slalu jd pndorong bg aku.huhu..then,terigtkn wktu gi bazar ngn abah dan mama..mmg best giler....nmpk je air,trus pujuk ah bsuh blikan. Padehal,bile dh buka kg bukan mnum sgt pon. Biasela, nfsu sntiasa mgngu bila SYAITAN dh diikat..THEN,YG PLING BEST...MSTILA WKTU BILER TIME BERBUKA MNJLMA...EXCITED TGGU AZAN KT RADIO MALAYSIA pERAK(SKG PERAK FM)....air dgn gelas besar dh tsdia di tepi..huhu...trgt pulak kkata mama'abg,minum air ckit,mkn kurma dulu...sunah nabi tue'..tp cm biase aku akn mghbskn air yg sedap itu dulu..hehe...jiran-jiran pon slalu btukar2 juadah...plg aku nnti adalah masakan tempoyak mak(org yg jg aku dr kcik)..mmg sdap giler!!perak pIyor!!!hehe...papepon..mskan mama yg plg aku an rindui...especially...keli mask merah g mmg sdp dan rase nyer ttp sama smpi skg..tgkla mama sape kn??:)...rindu akn wktu itu.....................

bulan puase=solat terawikh.....huhu...nie pon aku rindu jgk...wktu kck2 dulu...mse along stil skolah n aku pon sme gk..ktorg 4 brnk msti akn g solat trwh sme2 kt surau taman ppaduan..kdg2 kt surau bcham raya...huhu....dulu,wktu aku stil tadika dlm lbey krg 6thn cm2...mama dh ajar aku suh solat trwikh...mama kte bnyk gnjrnnya....pling bgga wktu aku djah 1...aku mmpu puase pnuh dan terawikh pon pnuh jgk...wah..mmg mama bgga ngn ank terunanya ini.....hehe..................

teringat jugak wktu aku dkt gopeng dulu...5thun ktt sne....bukaka puse ngn lauk yyg dsediakan oleh d.m...biasla...tak kan sama ngn lauk yg mama msk kn?slalu jgk....spnjg 5thun tue...mama dtg ngn abah hantar lauk kgmrnku(terutama keli msk merah).....mmg best sgt wktu tue...yg plg sayu..biler aku tyne mama bbuka ape kt umah...mama leh jwb'besela..nasi ngn telor goreng pon dh cukup untuk mama ngn abah..huhu..yg pntg ank2 mama cukup makan...'aku nk ngs je time tue..mama pnt2 dtg dr umh hntr lauk untuk aku bukak puase...tp kg blik mama mkn nsi+telor goreng je?????????kdg2 aku rse yg aku tak pernah bsyukur ngn pe yg aku ade...........

kini...masa dh bgnti masa...zmn pon dh brubah...aku bkn lg kanak-kanak kecil yg spti dulu...aku dh brubah mnjdi seorang dewasa....tiada lg keseronokan bukak puase ngn mama slamasebulan..huhu....biasela...dh masuk u nie..kne pndi2 dup la kn...zmn mmg dh brubh...along pon dh mmsuki semester akhirnya kt u...n pasni akn keje n ade fmly sndri....aku...akn trus bgiini slama 5thun...kdg2 je dpt blik bukaka puase ngn mama n abah..huhu..mwlaupon umh aku kire dkt ngn u..tp mama tak g aku blik slalu...bzir mnyk je ktenye....
papepon nex week aku nk blik n bukak puase ngn mskn mama!!!gonna miss that!!!!!!
sekian dulu untuk kli nie....before that...slmat mnymbut bulan ramadhan al mubarak wat sume umat islam....jadikan bulan ini sbg bulan yg mmpu mnebus sgla dosa2 kita..bulan yg mmbei seribu gnjrn......insya-allah..tiada mnusia yg tak pernah wat dosa dan mksiat..kcuali nabi junjungan kita......moga2..pintu keampunan masih terbuka luas untuk diri kita untuk kita mginsafkan diri dan bmuhasabah diri......ALLAH MAHA ADIL lg PENGAMPUN....sekian...selmamat buase!!!salam...

No comments:

Post a Comment